Joomla Styles by User Reviews iPage
  • Wolontariat
    Wolontariat
  • Edukacja
    Edukacja
  • Wsparcie przedsiębiorczości
    Wsparcie przedsiębiorczości

Zapraszamy na "Zielony Tydzień z Nordic Walking"


„Zielony tydzień z Nordic Walking” i ćwiczeniami na siłowni na powietrzu w Drzonkowie.

Fundacja „Gramy w Zielone” zaprasza wszystkich chętnych do udziału  w marszach Nordic Walking z instruktorem w ramach organizowanego „Zielonego tygodnia z Nordic Walking” i ćwiczeniami na siłowni na powietrzu w Drzonkowie od 22.06 do 26.06.2015r.

Wychodzimy o 18.00 spod biura fundacji: ul. Zatonie-Jaśminowa 3

Trasa marszu :ul. Jaśminowa, Lipową do Drzonkowa na ul. Rajtarową ( do siłowni na powietrzu)-dystans 4km,ćwiczenia na siłowni ok.40 min i powrót ok. godziny 20.00

Szczegółowe informacje u koordynatora projektu:
e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub tel.695142083

Poniżej, krótka informacja nt. Nordic Walking.
   
Co to jest Nordic Walking?
Nordic Walking to połączenie marszu z techniką odpychania się od podłoża za pomocą specjalnie zaprojektowanych kijków do marszu, podobnych do tych używanych w narciarstwie biegowym. Został on zresztą wymyślony w XX w. przez naukowców z Fińskiego Instytutu Sportu w Lahti jako uzupełnienie letnich ćwiczeń fińskich biegaczy narciarskich. Obecnie Nordic Walking funkcjonuje jako odrębna dyscyplina o specyficznej technice marszu.

Dobór sprzętu do nauki Nordic Walking

Do uprawiania Nordic Walking potrzebne są specjalnie zaprojektowane kijki, które służą do odpychania się w czasie marszu. Kijki posiadają specjalną „rękawiczkę”, dzięki której łatwiej jest je utrzymać w dłoni i przenosić obciążenia z dolnej części tułowia. Przy zakupie należy upewnić się czy kijki rzeczywiście przeznaczone są do marszów Nordic Walking. Często bowiem mylone są, nawet przez sprzedawców, z kijami trekingowymi, które nie nadają się do stosowania techniki Nordic Walking. Kije do uprawiania Nordic Walking, chociaż podobne na pierwszy rzut oka, różnią się od kijów narciarskich czy trekingowych – muszą być proste i mieć odpowiednio wyprofilowaną wysmukłą rączkę. Jej integralną częścią jest rękawiczka ze specjalnym otworem na kciuk, w którą wsuwamy dłoń. Pozwala ona utrzymać kij w odpowiedniej pozycji, a gdy czasami podczas marszu się go puszcza – nie upada na ziemię. Zakończenie kija powinno być ostre i metalowe, dzięki czemu łatwiej  będzie wbijać się w podłoże, ale gdy maszerujemy  po asfaltowych chodnikach, pamiętajmy o nałożeniu na ostre szpikulce specjalnych gumowych nakładek, które pozwolą odbijać się od twardej nawierzchni.
Kijki do marszu muszą mieć długość dopasowaną do wzrostu - ręka zaciśnięta na rączce kija zgięta w łokciu powinna tworzyć z podłożem kąt prosty. Długość kija powinna stanowić ok. 0,68 proc. wzrostu ćwiczącego.

Technika marszu z kijkami

nordic walking 2

Technika marszu Nordic Walking jest stosunkowo łatwa do opanowania dla większości osób. Aby wykorzystać wszystkie zalety Nordic Walking i osiągnąć pożądane efekty, bardzo ważne jest jednak dokładne wykonywanie ćwiczeń, szczególnie w początkowej fazie nauki. Jeżeli opanujemy podstawową technikę marszu, wówczas uprawianie Nordic Walking sprawi wiele przyjemności i satysfakcji oraz przyniesie znakomite rezultaty w postaci wzrostu kondycji fizycznej i zachowania zdrowia.

Podczas marszu z kijkami sylwetka powinna być wyprostowana, plecy proste, brzuch wciągnięty, łokcie wyprostowane. Stawiamy kroki naturalnej długości – stopy stawiamy najpierw na pięcie, potem przetaczamy przez śródstopie i odbijamy się z dużego palca. Podczas marszu Nordic Walking poruszamy rękami naturalnie, do wysokości pępka. Ręce i nogi pracują naprzemiennie: lewa noga, prawa ręka i odwrotnie. Kij wbijamy pod kątem ok. 60 stopni pod punktem ciężkości ciała. W początkowej fazie nauki odbicie następuje na linii biodra. Krok klasyczny Nordic Walking jest dłuższy od podstawowego towarzyszą mu silne wybicia z równoczesną rotacją tułowia i barków. Wybicie następuje za linią bioder, przy otwartej dłoni z naciskiem na pasek rękawiczki.

Co daje uprawianie Nordic Walking?

Podstawową zaletą spaceru Nordic Walking jest uaktywnienie mięśni górnej części ciała: tułowia i ramion, które zwykle nie pracują podczas spaceru. W trakcie marszu Nordic Walking pracuje ponad 90 proc. mięśni ludzkiego ciała. Chód z wykorzystaniem kijków jest nawet o 40 proc. bardziej efektywny niż bez nich. W zależności od prędkości marszu oraz od osoby ćwiczącej, Nordic Walking pochłania  ponad 400 kilokalorii na godzinę, podczas gdy zwyczajny chód zabiera około 280 kilokalorii w tym samym czasie.


Maszerując z kijami uaktywniamy większość mięśni, usprawniamy układ krążenia i układ oddechowy. Kijki pomagają również w utrzymaniu lepszej postawy, równowagi i stabilności podczas chodu w trudnym terenie. Niebagatelne w naszym przypadku są również niskie koszty uprawiania tego sportu. Wystarczy para kijków i już można ruszać w teren.

Dzięki odciążeniu kręgosłupa, stawów oraz mięśni nóg, Nordic Walking doskonale nadaje się nie tylko do rekreacji, ale również szeroko wykorzystywany jest w procesie rehabilitacji. Niezwykle skuteczny jest w walce z wieloma schorzeniami takimi jak: niewydolność układu oddechowego i krążenia, wady i urazy kręgosłupa, wady postawy, osteoporoza, choroba Parkinsona i Alzheimera oraz wiele innych. Ponieważ Nordic Walking wykorzystuje najbardziej naturalną formę aktywności ruchowej człowieka, jaką jest marsz, chód i bieg. Może więc go uprawiać niemal każdy, bez względu na poziom kondycji fizycznej, płeć i wiek.

nordic walking 1

Dlatego Nordic Walking jest tak popularny wśród seniorów, osób otyłych i dotkniętych rozmaitymi schorzeniami, dla których jest często jedyną dostępną formą aktywności ruchowej.
Nordic Walking jest jednak na tyle uniwersalny, że przynosi korzyści również ludziom bardziej wymagającym. Podobnie jak w przypadku innych powszechnych form ruchu, np. biegania czy pływania, wszystko zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć. Dlatego Nordic Walking jest coraz częściej stosowany jako uzupełnienie treningów zawodników z wielu dyscyplin sportowych.

Przeciwwskazania do uprawiania Nordic Walking
Liczba osób, które nie mogą uprawiać Nordic Walking jest niezwykle niska. Istnieje naprawdę niewiele przeciwwskazań do tej formy aktywności fizycznej. Jednak zanim rozpoczniemy przygodę z marszem nordyckim warto sprawdzić, czy na pewno możemy to robić.

Do grupy wykluczonej z możliwości trenowania Nordic Walking zaliczają się przede wszystkim:

•    osoby, które mają zalecone ograniczone poruszanie się,
•    osoby z niektórymi urazami ortopedycznymi, np. przy złamaniach, silnych zwichnięciach,
•    osoby cierpiące na ostre przypadki chorób przewlekłych.


Osoby będące zaraz po zabiegach operacyjnych oraz te, które nie są pewne, czy ich stan zdrowia zezwala na wysiłek fizyczny, powinny upewnić się o to u swojego lekarza prowadzącego.

Nasi partnerzy